مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری 59 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری 59 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری سرمایه فکری
پیشینه تحقیق سرمایه فکری
فصل دوم پایان نامه سرمایه فکری
فصل دوم پایان نامه اثربخشی سرمایه فکری
مبانی نظری اثربخشی سرمایه فکری
پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری
پیشینه پژوهش اثربخشی سرمایه فکری
پیشینه نظری اثربخشی سرمایه فکری
ادبیات نظری اثربخشی سرمایه فکری
چارچوب نظری اثربخشی سرمایه فکری

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی سرمایه فکری می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری اثربخشی سرمایه فکری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق اثربخشی سرمایه فکری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

سرمایه فكری:
سرمایه فکری از جمله مسائلی در علم مدیریت است که تعاریف مختلف دارد و همین تعاریف و برداشت های مختلف موجب شده است که در رسیدن به یک تعریف جامع دچار مشکل شویم تنها نکته ای که در اکثر این تعاریف مشترک است این مطلب می باشد که سرمایه فکری جزئی از دارایی های نامشهود است که در هر شرکتی که دارای سرمایه فکری قوی تری باشد نسبت به سایر رقبا موفق تر خواهد بود.جعفری(2013) در تعریف خود از سرمایه فکری اشاره می کند که: تمام دارایی ها که ترازنامه شرکت نشان داده نشده است و آن شامل کسانی که دارایی های نامشهود مانند علائم تجاری، ثبت اختراعات و مزایای انسانی، ساختار و محیط ارتباط است و به عقیده ادوینسون و سولیوان(1996) تفاوت بین ارزش بازار و ارزش دفتری می باشد.

 

 

 

.پابلوس( 2004 ) سرمایه فکری را شامل تمام منابع دانش محوری می داند که برای سازمان ارزش تولید می کنند ولی در صورتهای مالی وارد نمی شوند.

ماوریدس ( 2005 ) سرمایه فکری را یک دارائی ناملموس با پتانسیل خلق ارزش برای سازمان و کل جامعه می داند. .
مارتینز( 2005 ) سرمایه فکری را دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربه ای که می تواند در خلق ثروت مورد استفاده قرار گیرد، تعریف می کند. .( همتی و همکاران،2013،6)

 

 

 

1-2-2) اجزای سرمایه فکری:

1-1-2-2) سرمایه انسانی: 
سرمایه انسانی موجودی دانش افراد یك سازمان است. كاركنان، سرمایه فكری را از طریق شایستگی، نگرش و چالاكی فكریشان ایجاد می كنند.مهمترین عناصر تشكیل دهنده سرمایه انسانی سازمان، مجموعه مهارت های نیروی كار، عمق و وسعت تجربه آن هاست . منابع انسانی می توانند به منزله روح و فكر منابع سرمایه فكری باشند. این سرمایه در پایان روز كاری، با ترك سازمان از سوی كاركنان از شركت خارج می شود، اما سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه های حتی با ترك سازمان هم، بدون تغییر باقی می مانند . سرمایه انسانی شامل :

 مهارتها و شایستگی های نیروی كار ؛
 دانش آنها در زمینه رشته هایی كه برای موفقیت سازمان مهم و ضروری هستند ؛
 استعدادها و اخلاق و رفتار آنهاست .(دستگیر و محمدی، 1388،31)

 

 

2-1-2-2) سرمایه ساختاری:
سرمایه ساختاری شامل همه ذخایر غیر انسانی دانش در سازمان می شود كه در برگیرنده پایگاه های داده، نمودارهای سازمانی، دستورالعملهای اجرایی فرایندها، استراتژی ها، برنامه های اجرایی و به طور كلی هر آنچه كه ارزش آن برای سازمان بالاتر از ارزش مادی اش باشد، است. سرمایه ی ساختاری را در دستورالعمل ها، راهبردها، خط مشی ها و هرآن چه ارزش سازمان را بیشتر از ارزش فیزیكی آن می سازد معرفی میشود . طبق یافته ها در سازمانی با اسلوب و شیوه های ضعیف، سرمایه فكر ی به تمامی پتانسیل خود نمی رسد. سرمایه ساختاری، دامنه گسترده ای از عناصر ضروری را پوشش می دهد . 

 

 

 

مهمترین آنها معمولاً شامل :

 فرایندهای مهم اجرایی سازمان ؛ 
 چگونگی ساختاربندی آنها ؛ 
 سیاست ها، جریان های اطلاعاتی و عناصر پایگاه های داده؛ 
 رهبری و سبك مدیریت آن ؛ 

 

 

 

سرمایه ساختاری می تواند به گروههای فرعی فرهنگ، عملیات و عادات كاری، و اموال فكری تقسیم شود.(همان منبع)

3-1-2-2) سرمایه رابطه ای:
سرمایه رابطه ای، شامل همه روابطی است كه بین سازمان با هر فرد یا سازمان دیگری وجود دارد . این افراد و سازمانها می توانند شامل مشتریان، واسطه ها، كاركنان، تأمین كنندگان، مقامات قانونی، جوامع، اعتباردهندگان، سرمایه گذاران و . .. باشند .سرمایه مشتری به عنوان یك پل و سازمان دهنده عملیات سرمایه فكری تلقی می شود و یك عامل تعیین كننده در تبدیل سرمایه فكری به ارزش بازار است . این سرمایه، شامل استحكام و وفاداری مناسبات و روابط مشتری است 

تعاریف جدید، مفهوم سرمایه مشتری را كه قبلاً وجود داشت، به سرمایه رابطه های توسعه داده اند كه شامل دانش موجود در همه روابطی است كه سازمان با مشتریان و رقبا، تأمین كنندگان، انجمن های تجاری و دولت برقرار می كند..به طور كلی، می توان گفت كه مهمترین جزء اصلی و اساسی سرمایه فكری، سرمایه انسانی است و دو سرمایه دیگر تابعی ازسرمایه انسانی هستند . در واقع بدون سرمایه انسانی امكان رشد و توسعه آن ها محدود است .(همان منبع)

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه فکری 17
بخش اول:سرمایه فکری 38
2-2) سرمایه فكری: 39
1-2-2) اجزای سرمایه فکری: 40
1-1-2-2) سرمایه انسانی: 40
2-1-2-2) سرمایه ساختاری: 41
3-1-2-2) سرمایه رابطه ای: 41
2-2-2) فرایند مدیریت سرمایه فکری: 42
3-2-2) تاریخچه سرمایه فکری: 44
4-2-2) مدیریت دانش و سرمایه فکری: 46
5-2-2) نظریه های مربوط به سرمایه فكری: 47
6-2-2) مدل ها والگوهای سرمایه فكری: 49
1-6-2-2) ادوینسون و  مالونه  ( 1997) 49
2-6-2-2) سویبی (1997) 50
3-6-2-2) استوارت (1997) 51
4-6-2-2) پتی  ( 2000) 51
5-6-2-2) چن و همكارانش (2004) 52
7-2-2) اندازه گیری سرمایه فكری: 53
8-2-2) اهداف اندازه گیری سرمایه فكری : 54
9-2-2) منافع و مزایای اندازه گیری سرمایه فكری : 55
10-2-2) پیچیدگی اندازه گیری سرمایه فكری از نظر روس( 1997): 55
11-2-2) طبقه بندی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری: 56
1-11-2-2) طبقه اول: روش های سرمایه فکری مستقیم 56
1-1-11-2-2) مزایای روش های سرمایه فکری مستقیم: 56
2-1-11-2-2) معایب روش های سرمایه فکری مستقیم: 56
2-11-2-2) طبقه دوم: روش های سرمایه گذاری بازار 58
3-11-2-2) طبقه سوم: روش های بازگشت روی دارایی ها 59
4-11-2-2) طبقه چهارم: روش های کارت امتیازی 59
12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فكری : 60
1-12-2-2) ارزش افزوده اقتصادی: 60
2-12-2-2) ارزش نامشهود محاسبه شده : 61
3-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فكری روش كارت امتیازی متوازن : 61
4-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فكری هدایت كننده اسكاندیا: 62
5-12-2-2) كیوی توبین: 63
6-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فكری ارزش بازار به دفتر : 63
7-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فكری برگه متوازن نامحسوس : 64
8-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فكری امتیازات ثبت شده تقدیر موزون : 64
9-12-2-2) حسابداری منابع انسانی 65
10-12-2-2) ترازنامه نامرئی : 66
11-12-2-2) جستجوگر ارزش: 66
12-12-2-2) نتایج امتیازی زنجیره  ارزش : 67
13-2-2) شاخصهای عملكرد مالی: 72
14-2-2)فرمولهای محاسباتی و روشهای کمی جهت محاسبه ارزش سرمایه های فکری: 73

بخش دوم پیشینه تحقیق سرمایه فکری 76
3-2) پیشینه تحقیق: 76
1-3-2) تحقیقات مشابه داخلی 76
(2-3-2تحقیقات مشابه خارجی 82

 

 

 

فهرست جدول ها
جدول (2-1)عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش(زمردیان و رستمی،1389،50) 20
جدول (2-2) تبدل دانش بین شکل های نهان و آشکار آن 26
جدول(2-3)تلاش های تاثیر گذار بر سیر تاریخی سرمایه فکری( خاوندکار و متقی،1388، 47-48) 34
جدول (2-4)طبقه بندی سرمایه های فكری از دیدگاه پتی و گوتری 38
جدول(2-5)شمای کلی روش های اندازه گیری سرمایه فکری 52
جدول2-6) : راهنمای فرمولهای سرمایه فکری ( انواری رستمی و همکاران ، 1384) 54
فهرست شکل ها
شکل 2-1- مدل 7C 23
شکل 2-2 مدل حلزونی مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی 24
شکل2-3 – نحوه و اجزای شكل گیری مراحل چهارگانه مدل نوناكا و تاكوچی 25
شکل2-4 مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش 27
شکل(2-5) فرآیند مدیریت دانش(دستگیر و محمدی، 88) 32
شکل(2-6)طرح ارزش اسكاندیا 37
شکل(2-7)مدل چن و همكارانش از سرمایه فكری و روابط بین آنها 39
 

ارزیابی تاثیرپذیری رشد اجتماعی کودکان تهرانی از سبکهای فرزندپروری والدین

ارزیابی تاثیرپذیری رشد اجتماعی کودکان تهرانی از سبکهای فرزندپروری والدین شیوه های تربیتی شیوه های فرزندپروری رشد اجتماعی کودکان ارزیابی تاثیرپذیری رشد اجتماعی کودکان تهرانی از سبکهای فرزندپروری والدین بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی كودكان دانلود پایان…

نگاه متخصصین به رویکرد تلفیقی در برنامه درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی

نگاه متخصصین به رویکرد تلفیقی در برنامه درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی برنامه درسی تلفیقی تلفیق برنامه درسی برنامه درسی تربیت‌بدنی تلفیقی برنامه درسی تلفیق در ایران رویكردهای تلفیقی در برنامه درسی تلفیق در برنامه درسی ابتدایی رویکرد تلفیقی در…

شبکه های حسگر

شبکه های حسگر مدل سازی شبکه حسگر Sensor Network شبیه سازی شبكه شبیه سازهای شبكه سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق شبکه رفتن به سایت…

امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی

امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی مقاله امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی تحقیق امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی پژوهش امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی پروژخ امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی…

پرسشنامه استاندارد ارزیابی اثرات اینترنت بر بازاریابی

پرسشنامه استاندارد ارزیابی اثرات اینترنت بر بازاریابی تاثیر اینترنت بر بازاریابی پرسشنامه رایگان بازاریابی اینترنتی دانلود پرسشنامه بازاریابی اینترنتی پرسشنامه استاندارد بازاریابی اینترنتی دانلود پرسشنامه تحقیقات بازاریابی پرسشنامه تاثیر اینترنت بر بازاریابی پرسشنامه بررسی تاثیر اینترنت بر بازاریابی رفتن به…

ابعاد و مولفه های اساسی عزت نفس

ابعاد و مولفه های اساسی عزت نفس کلمات کلیدی : ابعاد عزت نفس کوپر اسمیت ابعاد عزت نفس سازمانی بررسی ابعاد عزت نفس سطوح و ابعاد عزت نفس انواع نظریه های عزت نفس مولفه های اساسی عزت نفس نظریه های…

مبانی نظری ارائه مکانیزمی برای ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران

مبانی نظری ارائه مکانیزمی برای ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران شاخص های ارزیابی عملکرد hse  ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران شاخص های عملکردی hse مدیریت hse پیمانکاران در پروژه های عمرانی شاخص های ارزیابی عملکرد ایمنی وضعیت HSE در پروژه های عمرانی مبانی…

پروپوزال تزیینات معماری مسکونی ایران

پروپوزال تزیینات معماری مسکونی ایران تزیینات منازل پهلوی تزیینات منازل قاجار تزیینات معماری مسکونی جایگاه زیبایی شناسی در تزئینات تاثیر انسانها در تزیینات معماری مسکونی پروپوزال تزیینات معماری مسکونی ایران شرایط معماری دوره پهلوی شرایط معماری دوره قاجار رفتن به…

مطالعه خواص زیرکن Zircon به منظور ساخت کامپوزیتهای Al-Zircon

مطالعه خواص زیرکن Zircon به منظور ساخت کامپوزیتهای Al-Zircon مشخصات و خواص زیرکن انواع کامپوزیتها روشهای ساخت کامپوزیتها کامپوزیتهای AlZercon ساخت کامپوزیتهای AlZircon مطالعه خواص زیرکن Zircon به منظور ساخت کامپوزیتهای AlZircon پایان نامه زیرکن دانلود پایان نامه زیرکن رفتن…

پاورپوینت بیمه و ریسک

پاورپوینت بیمه و ریسک دانلود پاورپوینت بیمه و ریسک بیمه چیست؟ ویژگی های اساسی بیمه انتقال ریسک شرایط یک ریسک قابل بیمه خسارت اتفاقی و غیر عمدی خسارت قابل تعیین و اندازه گیری خسارت غیر فاجعه آمیز احتمال وقوع خسارت…

بررسی اصول و ماهیت اقتصاد در روستاها

بررسی اصول و ماهیت اقتصاد در روستاها اقتصاد روستایی نظامهای اقتصادی اصول اقتصاد در روستا عوامل توسعه اقتصادی دانلود پایان نامه رشته اقتصاد بررسی اصول و ماهیت اقتصاد در روستاها رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته اقتصاد بررسی اصول…

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس 52 صفحه

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس 52 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری عزت نفس ادبیات نظری عزت نفس پیشینه نظری عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس پیشینه پژوهش عزت نفس پیشینه خارجی عزت نفس چارچوب نظری عزت نفس…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری 59 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری 59 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه راهبردهای یادگیری مبانی نظری راهبردهای یادگیری پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری پیشینه داخلی راهبردهای یادگیری پیشینه خارجی راهبردهای یادگیری پیشینه پژوهش راهبردهای یادگیری پیشینه نظری…

بررسی تطبیقی سوگند در اثبات دعوی

بررسی تطبیقی سوگند در اثبات دعوی ادله اثبات دعوی سوگند در اثبات دعوی سوگند در اثبات دعوی در قوانین مصر سوگند در اثبات دعوی در قوانین ایران نحوه اقامه قسامه در ادله اثبات دعوی انواع قسم در ادله اثبات دعوی…

آزمایش رشته فیزیک با عنوان پذیرفتاری پارامغناطیس،تعیین گشتاور مغناطیسی مؤثر یون منگنز (Mn++)

آزمایش رشته فیزیک با عنوان پذیرفتاری پارامغناطیس،تعیین گشتاور مغناطیسی مؤثر یون منگنز (Mn++) یون منگنز پذیرفتاری پارامغناطیس گشتاور مغناطیسی مؤثر یون منگنز دانلود آزمایش رشته فیزیک با عنوان پذیرفتاری پارامغناطیس،تعیین گشتاور مغناطیسی مؤثر یون منگنز (Mn) خرید آزمایش رشته فیزیک…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ابرازگری هیجانی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ابرازگری هیجانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ابرازگری هیجانی مبانی نظری ابرازگری هیجانی پیشینه تحقیق ابرازگری هیجانی پیشینه داخلی ابرازگری هیجانی پیشینه خارجی ابرازگری هیجانی پیشینه پژوهش ابرازگری هیجانی پیشینه نظری…

پاورپوینت بودجه جامع و حسابداری سنجش مسئولیت

پاورپوینت بودجه جامع و حسابداری سنجش مسئولیت کلمات کلیدی : پاورپوینت بودجه جامع و حسابداری سنجش مسئولیت تحقیق بودجه جامع و حسابداری سنجش مسئولیت بودجه و چرخه بودجه ریزی چرخه بودجه بندی در سازمان ها بودجه جامع مزیت های بودجه…

عناصر کلیدی رهبری تحول گرا و دستاوردهای آن

عناصر کلیدی رهبری تحول گرا و دستاوردهای آن کلمات کلیدی : عناصر کلیدی رهبری تحول گرا پایان نامه رهبری تحول گرا نقش رهبری تحول آفرین در سازمان سبک های رهبری تحول گرا مولفه های رهبری تحول گرا مدل های رهبری…

مراجع بین المللی حاکم بر اِشغال و عوامل موثر بر آن

مراجع بین المللی حاکم بر اِشغال و عوامل موثر بر آن اِشغال نظامی تحولات قانونی اِشغال عوامل موثر بر وضع قوانین اِشغال مراجع بین المللی حاکم بر اِشغال مراجع بین المللی حاکم بر اِشغال و عوامل موثر بر آن منابع…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد مشتری به برند 60 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد مشتری به برند 60 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری تعهد مشتری به برند فصل دوم پایان نامه تعهد مشتری به برند دانلود مبانی نظری تعهد مشتری به برند پیشینه تحقیق تعهد مشتری به…

پاورپوینت ارزيابي با رويكرد توانمندسازي كاركنان

پاورپوینت ارزيابي با رويكرد توانمندسازي كاركنان پاورپوینت ارزيابي با رويكرد توانمندسازي كاركنان توانمند سازي توانمندسازی کارکنان هدف از توانمندسازی مسیر توانمندسازی کارکنان مراحل فرایند توانمندسازی کارکنان ارزيابي رويكردهاي سنتي ارزيابي منافع ارزيابي رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت با موضوع…

عوامل موثر بر موفقیت اجرای CRM و الگوهای موجود در این زمینه

عوامل موثر بر موفقیت اجرای CRM و الگوهای موجود در این زمینه ابعاد و مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی CRM عوامل کلیدی موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری عوامل موثر بر موفقیت مدیریت ارتباط…

بررسی سیستم خرید و انبارداری در مجتمع صنعتی سیمان آبیک (آپدیت شده)

بررسی سیستم خرید و انبارداری در مجتمع صنعتی سیمان آبیک (آپدیت شده) بررسی مالی شرکتها سیستم خرید و انبارداری سیستم خرید و انبارداری در مجتمع های صنعتی بررسی مالی مجتمع صنعتی سیمان آبیك بررسی سیستم خرید و انبارداری در مجتمع…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش ریاضی 36 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش ریاضی 36 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه انگیزش ریاضی مبانی نظری انگیزش ریاضی پیشینه تحقیق انگیزش ریاضی پیشینه داخلی انگیزش ریاضی پیشینه خارجی انگیزش ریاضی پیشینه پژوهش انگیزش ریاضی پیشینه نظری…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رضایت شغلی 27 صفحه

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رضایت شغلی 27 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی پیشینه داخلی رضایت شغلی پیشینه خارجی…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *