مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه فرآیند یاددهی یادگیری
مبانی نظری فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه تحقیق فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه داخلی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه خارجی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه پژوهش فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه نظری فرآیند یاددهی یادگیری
ادبیات نظری فرآیند یاددهی یادگیری
چارچوب نظری فرآیند یاددهی یادگیری

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری عنوان این نوشتار است.

 

 

فرایند یاددهی – یادگیری 
در عصر انفجار اطلاعات تأكید بر فرایند یاددهی – یادگیری در تمام حیطه ها ضروری است.  (شواخی و همکاران ، 1386)یادگیری و جریان آن،  یكی از اركان اصلی برنامه تربیتی است.  یادگیری اساس رفتار افراد را تشكیل می دهد.  از طریق یادگیری،  فرد با محیط خود آشنا می شود.  در گذشته تدریس از دیدگاه عده ای از متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بود.  حال آن كه صاحب نظران جدید تعلیم و تربیت بر این باورند كه معلم باید راه و روش دانستن را به دانش آموزان بیاموزد و به انتقال فرمول ها و معلومات اكتفا نكند.  امروزه نمی توان گفت روشی را كه روز نخست معلم انتخاب می كند باید همواره ثابت بماند زیرا گذشت زمان ایجاد تغییراتی را در این روش الزام آور می سازد. 

 

 

 

 

 هم چنین نمی توان گفت:

 صرف مطالعه كتبی برای معلم خوب شدن كافی است زیرا تجربه بزرگترین آموزگار و پشتیبان انسان است اما در هر صورت چون هدف معلم ارایه هر چه بهتر و بیش تر مطلب به شاگردان است لذا تقریباً همه معلمان تلاش می كنند فضایی در كلاس ایجاد كنند كه برای تمام اعضای آن دوستانه و آموزنده باشد.  جان دیویی،  تأكید بسیاری بر تجربه فرا گیرنده در جریان یادگیری دارد و می گوید: دانش آموز موجودی فعال و كنش گر است كه در محیط خود دخالت می كند و با آن عمل متقابل انجام می دهد.  دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری كه در آن مشاركت دارد می سازد.  به نظر دیویی وظیفه معلم راهنمایی فكری است و معلم باید عادت كند تفكر را در دانش آموزان پدید آورد.  ژان پیاژه از جمله كسانی است كه بیش از همه به اهمیت روش های فعال پی برد و به كار گیری آنها را توصیه كرد.

 

 

 

 

  او در نوشته های خود همواره بر فعالیت فرا گیرنده در جریان یادگیری تأكید دارد و می گوید:
 وقتی دانش آموز فعال نباشد،  یعنی در وضعیت كنش پذیر قرار داشته باشد،  به صرف شنیدن سخن دیگران چیزی یاد نمی گیرد؛ شناخت هایی كه فرد بدان ها نایل می شود،  حاصل درون سازی فعال اشیاء است  .  جروم برونر (1996) ابداع كننده روش آموزش اكتشافی است.  معتقد است: “قرار دادن پاسخ مستقیم در اختیار دانش آموزان آنان را به كتاب و متن فعلی متكی می كند و موجب می شود ازخود كوشش نشان ندهند.  در نتیجه آنان از یادگیری رضایت خاطر به دست نمی آورند و انگیزه های یادگیری در آنها ضعیف می شود” البته باید خاطر نشان كرد كه هیچ یك از روشهای تدریس به خودی خود خوب یا بد نیستند.  بلكه نحوه و شرایط استفاده از آنها موجب قوت یا ضعف شان می شود.  بروس جویس (2004) در این باره می گوید: دانش آموزان بخش مهمی از محیط یادگیری را شامل می شوند و واكنش های متفاوت نسبت به مدل های گوناگون از خود نشان می دهند.  ساختار شخصیت،  استعداد،  توانایی های ذاتی و آموخته های پیشین دانش آموزان ،  موجب شكل گیری سبك های مختلف یادگیری می شود.  (حسن زاده و همکاران ، 1391)

 

 

 

همچنین اتكینسون و فلیر  رویكردهای یاد دهی – یادگیری را در چهار نوع رویكرد اكتشافی،  رویكرد انتقالی،  رویكرد فرایندی و رویكرد تعاملی قرار داده اند كه به اختصار بیان می شوند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری اكتشافی: در این رویكرد به فراگیران اجازه داده می شود كه خودشان جواب پرسش ها را كشف كنند و بر به كارگیری جدی مواد و وسائل توسط فراگیران تأكید می كند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری انتقالی: این رویكرد بدون درگیر كردن جدی فراگیران در فرایند یادگیری،  پاسخ بیش تر پرسش ها به آنان گفته می شود و دانش آموزان پذیرای اطلاعاتی هستند كه توسط معلم به آنان ارائه می شود.

رویكرد یاد دهی – یادگیری فرایندی: در این رویكرد فراگیر در یادگیری فعالانه شركت دارد.  رویكرد فرایندی به طور عمده بر مهارت هایی مانند مشاهده،  برقراری ارتباط و طبقه بندی تأكید دارد. 

رویكرد یاد دهی – یادگیری تعاملی: این رویكرد به عنوان تركیبی از اجزاء هر یك از رویكردهای قبل در یك چهارچوب است.  در این رویكرد معلم فعالانه در جهت آگاهی یافتن از آنچه كه فراگیران قبلاً فهمیده اند تلاش می كند و آنگاه آنان را به پرسیدن پرسش های علمی تشویق می كند.  (شواخی و همکاران ،  1386)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2- 1- مقدمه 26
2-2-2- مهارت اعضای هیئت  علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-1- -فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-2-تعریف تدریس 62
2-2-2-3- الگوی تدریس 63
2-2-2-4-مهارت های تدریس 66
2-2-2-5-  طبقه بندی تدریس 68
2-2-2-6- رویکردهای تدریس 72
2-2-2-7-کیفیت تدریس 76
2-2-2-8- چرخه یادگیری 80
2-2-2-9- مهارت اعضای هیات  علمی در چرخه یادگیری 81
2-2-2-9-1- چرخه یادگیری سه گانه 81
2-2-2-9-2-چرخه یادگیری چهارگانه 81
2-2-2-9-3- چرخه یادگیری پنج گانه 82
2-2-2-9-4-چرخه یادگیری هفت گانه 83
2-4-3-پژوهش ها در رابطه با مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری 125
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 123
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 124
منابع

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب رایانه ای

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب رایانه ای کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اضطراب رایانه ای مبانی نظری اضطراب رایانه ای پیشینه تحقیق اضطراب رایانه ای پیشینه داخلی اضطراب رایانه ای پیشینه خارجی اضطراب رایانه ای پیشینه پژوهش…

نگرش حقوق بین الملل در مقابل جدائی طلبی

نگرش حقوق بین الملل در مقابل جدائی طلبی جدائی یک جانبه حق تعیین سرنوشت داخلی و خارجی جدائی چاره ساز حق تعیین سرنوشت و تجزیه طلبی نگرش حقوق بین الملل در مقابل جدائی طلبی دانلود پایان نامه نگرش حقوق بین…

رویکردها و مولفه های خوش بینی و ویژگی های آن

رویکردها و مولفه های خوش بینی و ویژگی های آن ارزیابی خوش‌بینی رویکردهای خوش‌بینی اجزا و مؤلفه‌های خوش‌بینی منشا خوش‌بینی خصوصیات کلیدی خوش‌بینی و بدبینی تحقیق در مورد خوش بینی رفتن به سایت اصلی دو رویکرد اصلی راجع به خوش‌بینی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد شرکت 71 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد شرکت 71 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد شرکت ادبیات نظری ارزیابی عملکرد شرکت فصل دوم پایان نامه…

دانلود پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو با نمره گذاری، روایی و پایایی

دانلود پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه نارسایی هیجانی دانلود پرسشنامه نارسایی هیجانی پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو پرسشنامه نارسایی هیجانی کودکان پرسشنامه نارسایی هیجانی نوجوانان دانلود پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو نمره گذاری…

بررسی تئوریهای مختلف انگیزش و تبیین آن در رفتار سازمانی

بررسی تئوریهای مختلف انگیزش و تبیین آن در رفتار سازمانی تحقیق انگیزش تئوریهای انگیزش تئوریهای مختلف انگیزش تبیین انگیزش در رفتار سازمانی نظریه های فرایندی انگیزش نظریه های محتوایی انگیزش رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق رشته روانشناسی بررسی تئوریهای…

ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی اخلاق شهروندی اخلاق ترافیک شهروندی پایان نامه میزان تخلفات رانندگی پایان نامه اخلاق شهروندی پایان نامه اخلاق ترافیک شهروندی اخلاق ترافیك شهروندان اخلاق ترافیك شهروندی در بین رانندگان شهری عوامل موثر بر…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه عزت نفس سازمانی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه عزت نفس سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عزت نفس سازمانی مبانی نظری عزت نفس سازمانی پیشینه تحقیق عزت نفس سازمانی پیشینه داخلی عزت نفس سازمانی پیشینه خارجی عزت نفس سازمانی…

نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش آگاهی مخاطبان در كاهش آلودگی هوا(از نظر كارشناسان محیط زیست و رسانه)

نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش آگاهی مخاطبان در كاهش آلودگی هوا(از نظر كارشناسان محیط زیست و رسانه) كاهش آلودگی هوا سیمای جمهوری اسلامی ایران نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش آگاهی مخاطبان در كاهش آلودگی هوا(از نظر…

ضرورت شناخت نيازها و تئوری های نیاز در انگیزش

ضرورت شناخت نيازها و تئوری های نیاز در انگیزش پایان نامه انگیزش پایان نامه انگیزش شغلی پایان نامه انگیزش کارکنان پایان نامه انگیزه پایان نامه ایجاد انگیزه در کارکنان پایان نامه عوامل موثر بر انگیزش کارکنان پایان نامه در مورد…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش اجتماعی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش اجتماعی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش اجتماعی مبانی نظری هوش اجتماعی پیشینه تحقیق هوش اجتماعی پیشینه داخلی هوش اجتماعی پیشینه خارجی هوش اجتماعی پیشینه پژوهش هوش اجتماعی پیشینه نظری هوش اجتماعی ادبیات…

پاورپوینت بازاريابي تك به تك

پاورپوینت بازاريابي تك به تك کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاريابي تك به تك تحقیق بازاريابي تك به تك بازار يابي تك به تك تعريف بازاريابي تك به تك تفاوت بازار يابي تك به تك با سنتي اهميت بازار يابي تك…

ارائه مدلی مناسب جهت مدیریت کیفیت خدمات در سازمان

ارائه مدلی مناسب جهت مدیریت کیفیت خدمات در سازمان مدیریت کیفیت فراگـیر مدیریت ارتبـاط با شـهروندان کیفیت خدمات الکترونیک مدیریت کیفیت در سازمانهای دولتی مدیریت کیفیت در سازمانها مدل مناسب کیفیت خدمات ابعاد و مولفه های کیفیت خدمات راهور مدیریت…

جزوه حقوق اساسی تطبیقی دکتر گرجی

جزوه حقوق اساسی تطبیقی دکتر گرجی جزوه حقوق اساسی تطبیقی دکتر گرجی رفتن به سایت اصلی جزوه حقوق اساسی تطبیقی دکتر گرجی به تعداد 80 صفحه pdf دست نویس دانشجو در کلاس درس

عناصر و ابعاد خودپنداره و تاثیرات خودپنداره بر رفتار

عناصر و ابعاد خودپنداره و تاثیرات خودپنداره بر رفتار کلمات کلیدی : ابعاد خودپنداره پایان نامه خودپنداره شکل گیری خودپنداره تأثیرات خودپنداره بر رفتار ماهیت و عناصر خودپنداره نظریه های خودپنداره خودپنداره در اسلام نظریه های مربوط به خودپنداره نظریه…

نقش مدیریت انتظامی در کنترل پدیده بد حجابی منطقه دو تهران

نقش مدیریت انتظامی در کنترل پدیده بد حجابی منطقه دو تهران پایان نامه کنترل پدیده بدحجابی پایان نامه کنترل بدحجابی در تهران پایان نامه کنترل بد حجابی در منطقه دو تهران پایان نامه نقش مدیریت انتظامی در کنترل پدیده بد…

پرسشنامه ارزیابی ارزیابی دیدگاه ها و عقاید متخصصین درباره سربار اطلاعات وب

پرسشنامه ارزیابی ارزیابی دیدگاه ها و عقاید متخصصین درباره سربار اطلاعات وب اضافه بار اطلاعاتی وب پرسشنامه اضافه بار اطلاعاتی پرسشنامه اضافه بار اطلاعاتی وب پرسشنامه سربار اطلاعات وب پرسشنامه بررسی نظرات متخصصین كتابداری و اطلاع رسانی در مورد اضافه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی دانلود پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی ادبیات نظری ارزیابی عملکرد مالی فصل دوم پایان نامه ارزیابی…

بررسی فقهی مسوولیت مدنی دولت

بررسی فقهی مسوولیت مدنی دولت قواعد فقهی مسئولیت مدنی دانلود مقاله مسئولیت مدنی دولت بررسی فقهی مسوولیت مدنی دولت بررسی مسئولیت مدنی دولت بر مبنای قواعد فقهی دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله کارشناسی…

بررسی پوشش زنان و مردان در اسلام

بررسی پوشش زنان و مردان در اسلام پوشش زنان در اسلام پوشش مردان در اسلام پوشش اجتماعی بانوان پوشش اجتماعی مردان پایان نامه پوشش زنان و مردان در اسلام بررسی پوشش زنان و مردان در اسلام حجاب زن در قرآن…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی 2 مبانی نظری رضایت زناشویی پیشینه رضایت زناشویی پیشینه تحقیق رضایت زناشویی پیشینه نظری رضایت زناشویی پیشینه پژوهش رضایت زناشویی پیشینه خارجی رضایت زناشویی پیشینه داخلی رضایت زناشویی فصل دوم پایان نامه رضایت…

پاورپوینت تحلیل فضای کسب و کار

پاورپوینت تحلیل فضای کسب و کار پاورپوینت تحلیل فضای کسب و کار هدف از شناخت فضای کسب و کار مدل مناسب و مطلوب کسب و کار الگوی مناسب کسب و کار تعریف محیط کسب و کار محیط های بنگاه لایه…

ماهیت مسئولیت پذیری و بررسی ابعاد و مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی

ماهیت مسئولیت پذیری و بررسی ابعاد و مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی کلمات کلیدی : تبیین مفهوم مسئولیت پایان نامه مسئولیت پذیری نظریه های مسئولیت پذیری تبیین مفهوم مسئولیت پذیری مسئولیت پذیری از منظر اسلام مسئولیت پذیری از منظر جامعه…

مبانی و ادله دفاع مشروع در قانون و منابع اسلامی و پیشینه آن در حقوق ایران

مبانی و ادله دفاع مشروع در قانون و منابع اسلامی و پیشینه آن در حقوق ایران پیشینه و تاریخچه دفاع مشروع دفاع مشروع در حقوق ایران دفاع مشروع در فقه پایان نامه دفاع مشروع دفاع مشروع قانون جدید دفاع مشروع…

پرسشنامه بررسی رابطه عامل چابکی با موفقیت زنجیره

پرسشنامه بررسی رابطه عامل چابکی با موفقیت زنجیره پرسشنامه عامل چابکی پرسشنامه موفقیت زنجیره پرسشنامه عامل چابکی در شرکت پرسشنامه موفقیت زنجیره در شرکت پرسشنامه رابطه عامل چابکی با موفقیت زنجیره در شرکت رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *